Bart Houben

Een jaar vol uitdagingen

In de rubriek ‘De Professional’ laat evofenedex logisticx logistiek professionals aan het woord over hun werkzaamheden en drijfveren. Wat houdt hen bezig, waar zien zij kansen en wat is hun visie op de logistiek?

Werken in de logistiek brengt dagelijks uitdagingen met zich mee. Brexit en COVID-19 kwamen hier in 2020 bij. Hoe gaat Bart Houben, Terminal Manager bij DHL Freight Eindhoven, hiermee om?

Hoe bent u in de logistiek terechtgekomen?

Ik heb altijd al iets met ‘wielen’ gehad en na mijn middelbare school was het dan ook vanzelfsprekend dat ik een vervolgopleiding in transport koos. Na mijn mbo ben ik naar het hbo gegaan en heb ik mijn opleiding aan de Vervoersacademie afgerond. Hierna was een baan in de logistiek nog voor de hand liggender. Ik kon niet wachten om eindelijk uit de boeken te kruipen en mijn kennis in de praktijk te brengen. Ik ben echt een praktijkman, maar mijn opleiding heeft een goede basis gelegd voor de carrière die ik nu doormaak bij een bedrijf dat mij die mogelijkheden ook biedt.

Wat is er aantrekkelijk aan de logistiek?

Echt iedere dag is anders. Op het ene moment ben je in contact met een nieuwe klant, op het andere moment ben je een operationeel probleem aan het oplossen. Ik haal mijn energie uit die afwisseling: aan het einde van de dag alle uitdagingen te hebben overwonnen en tevreden klanten over te houden. Uitdagingen hebben we afgelopen jaar veel gehad; de eerste weken van dit jaar waren pittig door de brexit, maar ook COVID-19 blijft een uitdagende situatie.

Wat betekent de brexit concreet voor uw organisatie?

Niet al onze klanten hebben de kennis in huis die nodig is in deze nieuwe situatie, dat is waar we ze zo veel mogelijk bij willen ondersteunen. Helaas was er tot eind december nog veel onduidelijkheid. Het akkoord kwam echt pas op het laatste moment en daarbij ook de compleet nieuwe manier van werken. We hebben daarom ook flink opgeschaald in personeel om enerzijds onze klanten te ondersteunen bij de nieuwe manier van werken, maar ook om onze eigen piek aan transporten, die nu meer taken behelzen, op te vangen. Door de grote hoeveelheid nieuwe werkzaamheden voor douane-declaranten en de vertragingen in het Verenigd Koninkrijk zelf, liepen de wachttijden voor verzending wel tijdelijk op. Iedereen baalt hier enorm van, zowel wij als onze klanten, maar gelukkig is er ook veel begrip vanuit onze klanten en weten ze dat wij er alles aan doen om alle zendingen zo spoedig mogelijk op hun bestemming te krijgen.

En dan is er nog COVID-19…

Zeker. De Freight-divisie van DHL richt zich op B2B-palletzendingen, van groepage tot en met FTL-transporten, en die markt had vorig jaar door onder andere sluitingen van fabrieken een flinke dip. Ons eigen sterke netwerk is wel continu actief gebleven en alle lanes bleven rijden. Dat hebben onze klanten ook wel enorm gewaardeerd. Gelukkig trokken de werkzaamheden binnen ongeveer twee maanden weer aan en konden we zelfs veel nieuwe klanten verwelkomen; klanten die hadden vernomen dat wij onze services draaiende konden houden wat er ook gebeurt, dus wat dat betreft biedt een crisis ook weer nieuwe kansen. Toch blijven we voor uitdagingen staan, want landen kunnen weer hun grenzen sluiten of extra maatregelen instellen. Het gaat nu gelukkig goed, maar ik hoop wel dat we deze pandemie snel achter de rug hebben.

Welke les heeft u geleerd het afgelopen jaar?

Ik ben enorm verrast hoe groot ons aanpassingsvermogen is en hoe flexibel een grote organisatie als DHL is. We hebben een enorme can-do-mentaliteit, en het afgelopen jaar hebben we het onmogelijke waargemaakt. Goede communicatie heeft hierin een zeer grote rol gespeeld. Communicatie met collega’s en toeleveranciers, maar ook zeker met onze klanten. Elke dag is anders en wanneer je hier de mensen om je heen in meeneemt, ontstaat er meer begrip en een nog betere relatie.

Paspoort

Naam

Bart Houben

Leeftijd

39 jaar

Burgerlijke staat

Getrouwd

Carriere

Vervoersacademie aan de Fontys Hogeschool. Daarna als teamleider gestart bij een logistieke dienstverlener. Sinds 2012 werkzaam bij DHL Freight. Gestart als Trade Lane projectmanager en sinds een jaar Terminal Manager en verantwoordelijk voor alle directe afdelingen in de Terminal.

Levensmotto

Doe werk dat bij je past en je hoeft nooit meer te werken

Origineel geplaatst Logisticx – Maart 2021

Tekst: Job Halkes