Laden Evenementen

« Alle Evenementen

vLm Congres: Humanisering in de logistiek

maart 9, 2022 @ 08:00 13:00

Humanisering betekent letterlijk ‘het menselijker maken’. In de wereld waarin robotisering, productiviteit, KPI’s, processen en structuren de overhand hebben is het wat ons betreft tijd voor de vraag: hoe is het met de mensen die dit allemaal moeten doen? Want ondanks alle innovaties en automatiseringsslagen zijn het nog altijd vooral de mensen die zorgen dat de processen worden uitgevoerd, dat de klanten beleverd worden en dat het bedrijf blijft voortbestaan. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen gelukkig zijn in hun werk binnen uw bedrijf, dat ze blijven en dat het succes van uw organisatie wordt vergroot?

vLm vindt het belangrijk om hier aandacht aan te geven. Eerder organiseerden we al het Webinar Arbeidsmarkt in beweging (18 mei) en het Webinar Werkgeluk (13 september), nu dit Logistiek Management Congres ‘Humanisering in de logistiek. Is werkgeluk het wondermiddel voor de toekomst?’ Op woensdag 9 maart 2022 in het Spoorwegmuseum in Utrecht. U bent van harte uitgenodigd!

Tijdens dit Logistiek Management Congres willen we naast het delen van kennis vooral ook bewustwording stimuleren en nieuwsgierigheid naar het onderwerp opwekken. Op een interactieve manier zullen we samen op ontdekkingsreis gaan. We hopen dat u zelf na deelname aan dit congres aan de slag gaat met vragen als ‘Hoe zit het eigenlijk met mijn werkgeluk en dat van mijn medewerkers?’ en ‘Welke stappen ga ik zetten om hiermee aan de slag te gaan?’’.

Centrale vraagstelling
De krapte op de logistieke arbeidsmarkt zorgt ervoor dat bedrijven het moeilijk hebben om mensen te werven en om ze te behouden. Ook ligt de werkdruk hoog, waardoor het ziekteverzuim stijgt en mensen met burn-out klachten uitvallen. Hoe realiseert u dat mensen gelukkig zijn in hun werk binnen uw bedrijf en zorgt u ervoor dat ze niet alleen blijven, maar ook dat het succes van uw bedrijf vergroot wordt? Gedrag en mindset zijn daarbij de sleutelwoorden.

Maar: Is werkgeluk het wondermiddel van de toekomst? ‘Werkgeluk’ een woord dat je steeds vaker hoort. Maar wat is het dan? Waarom is het belangrijk? Hoe word je gelukkiger in je werk? En hoe helpt u als leidinggevende uw medewerkers bij het gelukkiger worden en te blijven in hun werk. En we roepen het wel, maar doen we er ook echt wat aan?  Hebben we werkgeluk inderdaad nodig om te overleven als sector? En wat als we daar niets mee doen? Daarover gaan we met elkaar in gesprek tijdens dit congres.

Onderzoek
Tijdens dit congres zoomen we met onze twee dagvoorzitters en onze tafelexperts ook in op verschillende onderzoeken. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat medewerkers die gelukkiger zijn op hun werk productiever, socialer, creatiever, innovatiever en minder gestrest zijn. Dit zorgt dan ook voor betere bedrijfsresultaten en blijere klanten. We besteden aandacht aan het onderzoek van Jennifer Dijkstra naar millenials in een detacheringsomgeving. Wat maakt dat zij blijven of juist weggaan? Maartje Wolff zal verder stilstaan bij het jaarlijkse onderzoek naar werkgelukbeleving in Nederland. Paul de Uijl vertelt over het onderzoek naar werkplezier bij Tempo Team. Muhammed Akbas besteedt aandacht aan het moraal van logistiek managers, het onderwerp van zijn promotie-onderzoek. En Diana Vink rondt haar master af over hoe je leiden en begeleiden kunt combineren en daarmee het werkgeluk van je medewerkers vergroot.

Kortom, een ontspannen, interactieve en inspirerende ochtend, waar we elkaar ook weer eens fysiek ontmoeten!


De sprekers

Muhammed Akbas – Docent Logistiek en Onderzoeker Bedrijfsethiek aan Hogeschool Rotterdam

Muhammed is sinds 2015 werkzaam aan Hogeschool Rotterdam. Hij werkt als docent bij de opleiding Logistics Management waarbij hij naast het geven van vakken op het gebied van logistiek en onderzoeksvaardigheden ook studenten begeleidt in hun (afstudeer)stages. Muhammed is tevens promovendus; binnen het lectoraat Bedrijfsethiek doet hij promotieonderzoek naar de moraal van managers in de logistiek. Centrale vraag van zijn proefschrift is welke waarden logistieke managers hebben en hoe zij (beter) kunnen omgaan met conflicterende waarden. Met een zekere regelmaat schrijft hij op logistieke fora zoals logistiek.nl over ethiek en dilemma’s binnen logistieke ondernemingen. Tijdens het congres zal Muhammed stilstaan bij dilemma’s die managers in de logistiek ervaren en wat dit doet met hun gevoel van voldoening.

Jennifer Dijkstra – Business Unit Manager bij DPA Supply Chain & Logistics

We hebben te maken met een nieuwe generatie op de arbeidsmarkt, de millennials. Deze generatie verschilt wezenlijk van de andere generaties. Wat zijn de kenmerken en drijfveren van deze generatie en wat kun je als organisatie doen om ze voor langere tijd aan je te binden en het werkgeluk verhoogd wordt? Jennifer heeft wetenschappelijk onderzoek gedaan naar dit thema en deelt deze kennis graag tijdens dit congres!

“De sector vraagt steeds meer om profielen waarbij de persoonlijke kwaliteiten meer aanwezig zijn. Zo zien wij duidelijk terug dat niet analytische kwaliteiten van medewerkers gevraagd worden, maar zeker ook sterke communicatieve en interpersoonlijke vaardigheden, waarbij empathie, omgaan met weerstand en betrokkenheid steeds belangrijker worden. Daarbij hebben we te maken met de nieuwe generatie Y (millennials) die een steeds groter deel van het personeelsbestand vormen. Deze generatie heeft duidelijk andere kenmerken en drijfveren dan de generatie ervoor. Om deze generatie te kunnen werven en voor langere tijd aan de organisatie te kunnen binden, is humanisering binnen deze sector essentieel.”

Paul den Uijl – COO Tempo Team, MBA, Boardmember NSVP and ambassador joy at work

Ruim driekwart van de medewerkers heeft liever meer werkplezier dan een hoger salaris. Echt waar! Maar werkplezier staat nog lang niet bij iedereen op de hr-agenda, terwijl het hard nodig is. Het zorgt er namelijk voor dat mensen lekkerder in hun (werk)vel zitten, productiever zijn, meer betrokken zijn én langer bij je blijven werken. Werkplezier is geen marketingterm, het is geen magie; het is meet- én maakbaar.

Paul, operationeel directeur bij Tempo-Team, deelt tijdens dit congres de belangrijkste ingrediënten voor meer werkplezier. Tempo Team deed hiernaar onderzoek, in samenwerking met Temp-Team België en de Universiteit van Leuven. In Nederland deden hier 2.499 werknemers en 402 werkgevers aan mee. Al deze resultaten zijn samengevoegd in de grote werkpleziergids die net is uitgebracht. Paul zal hierover op het congres meer vertellen. En alle congresbezoekers krijgen deze werkpleziergids na afloop toegestuurd.


Dagvoorzitters

Maartje en Diana zullen samen het dagvoorzitterschap van het congres verzorgen. Daarbij zullen zij hun kennis over werkgeluk en een positieve werkcultuur inzetten, om u als gast ook aan het werk te zetten.

Diana Vink – Logistiek Interim Manager, (Team)coach, Positive Culture Agent, Master Student Begeleidingskunde

Diana is al sinds de start van haar carrière ervan overtuigd dat gelukkige medewerkers bijdragen aan het succes van teams en organisaties en daarmee aan klanttevredenheid en bedrijfsresultaten. Ze is eigenaar van LOGIMPRO. Dat draagt ze uit in haar werk als Logistiek Interim en Project Manager, maar zeker ook als coach en mentor van logistiek professionals. Nieuwsgierig zijn en blijven is voor haar hierin een belangrijke eigenschap. Tijdens haar hele carrière heeft ze zich verder verdiept en ontwikkeld in dit onderwerp. Op dit moment volgt ze de Master Opleiding Begeleidingskunde (Human and Organizational Behavior).

Humanisering, het menselijker maken van de sector, gaat Diana Vink aan het hart. “Al aan het begin van mijn carrière zei ik dat gemotiveerde mensen belangrijk zijn om succesvol te zijn als bedrijf, zowel voor je klanten als je medewerkers. Daar werd toen lacherig over gedaan. Nog steeds zie ik vaak bij opdrachten dat als er ergens iets niet goed loopt, als eerste gekeken wordt naar het verbeteren van processen, het automatiseren, drukken op KPI’s en kosten. Maar voor alles heb je je mensen nodig. En vaak is het juist de interactie tussen mensen (in teams, tussen leidinggevende en team, tussen operationele afdelingen en klant) die ervoor zorgt dat zaken beter kunnen worden. Mijn droom is dat we met z’n allen daar wat meer echte aandacht voor gaan hebben. Dat we gaan kijken naar gedrag, niet in de laatste plaats naar dat van onszelf. En hoe dat bij kan dragen aan het succes van iedereen.”

Maartje Wolff – Trainer, spreker, auteur en werkgelukdeskundige

In 2015 richtte Maartje samen met Fennande van der Meulen Happy Office op om organisaties en teams te helpen bij het creëren van een positieve werkcultuur. Hiervoor faciliteren ze veranderprogramma’s in organisaties en geven ze opleidingen, trainingen en workshops. Ook schreven zij samen het boek ‘Het Happy Office Manifest’ dat genomineerd is voor Management Boek van het jaar. Verder zijn zij co-leads van het internationale netwerk Woohoo Inc en de initiatiefnemers van de Week van het Werkgeluk. Dit initiatief is inmiddels uitgegroeid tot een internationale beweging: https://weekvanhetwerkgeluk.nl/

Maartje over werkgeluk: “Als jong meisje dacht ik dat werk ultiem gelukkig maakte. Mijn vader heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt en mijn moeder is toen wij klein waren tegen haar zin gestopt met werken. Mijn vader was in mijn ogen een stuk gelukkiger dan zij. Ik kon dan ook niet wachten om te gaan werken. Helaas ontdekte ik al snel dat niet iedereen even gelukkig is in zijn werk. En dat is zonde. Onderzoek toont namelijk aan dat gelukkig zijn op je werk positief bijdraagt aan ieders energie, gezondheid en succes, aan betere resultaten, betere samenwerking, meer innovatie, meer veerkracht, etc. Meer werkgeluk draagt bij aan het floreren van mensen, van organisaties en uiteindelijk van de wereld. Meer werkgeluk gaat over het bouwen van organisatieculturen waarin mensen en de pijlers van werkgeluk centraal staan. Het menselijker maken van organisaties in het algemeen is dus iets waar ik al jaren met hart en ziel aan werk.”

Details
Datum: woensdag 9 maart 2022
Tijd: 8.00 – 13.00 uur
Locatie: Spoorwegmuseum, Utrecht
Kosten: gratis voor vLm leden en gratis voor niet-leden
Annulering: bij annulering door niet-leden binnen 48 uur voor aanvang van het congres worden € 50 annuleringskosten in rekening gebracht i.v.m. reservering catering.


Aanmelden
U bent van harte uitgenodigd voor dit Logistiek Management Congres en de uitreiking van de Nationale Logistiek Prijs op 9 maart!
Aanmelden kan via de button ‘RSVP’.


Het Logistiek Management Congres ‘Humanisering in de logistiek. Is werkgeluk het wondermiddel voor de toekomst?’ wordt georganiseerd door vLM is is mogelijk gemaakt door Tempo Team.

Gegevens

Datum:
maart 9, 2022
Tijd:
08:00 – 13:00
Kosten:
Gratis
Evenement Categorie:

Organisator

vLm
E-mail
info@vlm.nl
Ga naar de bovenkant