vLm Midden bezoekt KLM Cargo

Op 3 oktober zijn leden van vLm te gast geweest bij KLM Cargo in vrachtstation 1, direct naast de passagiersterminal van Schiphol. Reden van het bezoek was de in gebruik name van een nieuw innovatief sorteersysteem dat KLM Cargo samen met Lödige Industries en Vanderlande heeft ontwikkeld.

Aanleiding voor de bouw van het sorteersysteem was meerledig. Enerzijds moet er ruimte gemaakt worden voor Schiphol in verband met de aanleg van een nieuwe pier, anderzijds is het volume aan post en express zendingen fors gestegen door de groei van E-commerce.

Wico Santbulte (Director Cargo Development van Air France – KLM Cargo) geeft aan dat KLM Cargo het goed doet en bij de top 5 behoort qua marktaandeel. In 2016 hebben zij 1,1 miljoen Freight Ton Kilometers (FTK) vervoerd. De groei in luchtvracht groeit sterk maar is ook behoorlijk volatiel en volgt de globale trends, daarbij is Schiphol na Frankfurt en Parijs de 3e Europese luchtvracht hub en een belangrijke logistieke schakel.

Door Wim Kuipers (Programma Manager bij KLM Cargo) wordt uit de doeken gedaan voor welke uitdagingen KLM Cargo stond om het project te doen slagen. Doelstelling was om de huidige en toekomstige executie te doen met 50% minder vloeroppervlak. Door gebruik te maken van de hoogte van het gebouw is hier een oplossing voor gevonden. Bij de realisatie van het sorteersysteem is niet alleen aandacht besteed aan het sorteersysteem maar is ook veel aandacht besteed aan veiligheidsaspecten, milieu en verbeterde werkomgeving voor de medewerker.

Na de heldere uitleg door Santbulte en Kuipers volgde een rondleiding door het vrachtstation, waarbij de deelnemers met eigen ogen het nieuwe sorteersysteem konden bekijken.

Al met al verwacht KLM Cargo dat met dit innovatieve sorteersysteem de klant een betere service te kunnen bieden en daarmee klaar te zijn voor verdere groei binnen de post en express zendingen

Luc Scheidel en Frans Brackel

Meer weten over het cargo sorteersysteem? Lees dan dit KLM blog of bekijk dit filmpje op Youtube.