‘Blokker, de andere kant van het verhaal….’

Op donderdag 14 september hebben de vLm communities Regio West en Zuid gezamenlijk een bezoek georganiseerd aan het e-commerce DC van Blokker in Gouda. Het evenement had met meer dan 50 deelnemers het maximale aantal bezoekers bereikt. Waarschijnlijk wilden veel mensen een beter beeld krijgen nu Blokker veelvuldig in het nieuws is.

De site manager van het e-commerce DC, Roel Megens, steekt een enthousiast verhaal af. Met veel focus voor de klant door middel van levering ‘In full and On Time’ is blokker succesvol en een speler van betekenis onder de grote e-commerce leveranciers. Met een snel groeiend volume is het voortdurend schakelen in het DC. Er wordt continu gewerkt aan procesoptimalisatie om de workload te kunnen verwerken. Een verpakkingsmachine die veel van de kleinere pakketten kan inpakken, neemt al veel manuele workload weg. Opvallend is de gepassioneerde uitstraling van de mensen die ons rondleiden. Bij Blokker is men dan ook blij dat men vakgenoten eens de andere kant van het verhaal van Blokker kan laten horen.

Roland Slegers, Site Manager a.i. bij het DC’s van Blokker in Geldermalsen en Mijdrecht, geeft na de rondleiding nog een workshop over de wereld van e-commerce. Hierbij stond de vraag centraal; ‘Wat doen webwinkels op logistiek vlak, wat wil de consument en welke kansen biedt dit vervolgens?’ In zijn functie als eigenaar van DeliveryMatch is hij al een kleine 10 jaar intensief betrokken bij de wereld van e-commerce. Hij houdt de zaal voor dat het veel beter is om van een push (volgende dag levering) naar pull model (op tijdstip dat klant wenst) te gaan. Dat levert zowel winst op voor de klant doordat de goederen gebracht worden op het moment dat de klant dit wil, hetgeen door retentie en conversieverhoging 4 tot 5% meer omzet oplevert zo blijkt uit onderzoek. Door een pull proces worden tevens logistieke kosten bespaart. In de warehouse operatie tot zo’n 0,57 euro per order. Dit met name door verschuiving van de workload van de avond naar de dag. Aan de Lat Mile kant zo’n 0,21 per order. Dit door een verhoging van de trefkans (de kans dat de bezorger de consument thuis treft) naar zo’n 99%.

De borrel na afloop is nog lang druk bezocht en Blokker stelt inderdaad de klant centraal: de drank en hapjes waren voortreffelijk.